Edukacja

Metoda Callana i Berlitza – czym się różnią, co je łączy, którą wybrać?

Wielu rodziców przed posłaniem pociechy na lekcje języka angielskiego zadaje sobie pytanie, którą szkołę językową wybrać oraz jaki sposób i metoda nauki będą najciekawsze i najskuteczniejsze dla dziecka? Na te pytania nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ na przestrzeni lat liczne koncepcje nauczania języków obcych nieustannie ewoluowały i obecnie, w zależności od szkoły językowej do wyboru mamy różne metody nauki. 

Każda z metod nauki języka angielskiego będzie efektywna, jednak każda z nich będzie kładła nacisk na co innego. Obecnie większość językoznawców i nauczycieli języka angielskiego w szkołach jest zdania, że najlepszą metodą nauki angielskiego zarówno wśród dzieci jak i dorosłych jest metoda bezpośrednia, tzw. direct method. Metoda bezpośrednia w nauce języka obcego została po raz pierwszy przedstawiona przez Charlesa Berlitza, a później zmodyfikowana i udoskonalona przez Robina Callana. 

Ze względu na mnogość różnych metod nauki języka obcego, świadomy rodzic z pewnością zastanawia się, czym różnią się od siebie metody Callana i Berlitza, co je łączy i która z nich przyniesie dziecku największe korzyści… Dowiedz się więcej o metodach nauki języków obcych nastawionych na bezpośrednią komunikację i nie zwlekaj z podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka na angielski. Nauczyciele są ze sobą zgodni, że wcześniejsze rozpoczęcie nauki języka obcego przekłada się na większą płynność komunikacji w tym języku w przyszłości. Zadbaj o przyszłość swojej pociechy już dziś! 

Metoda bezpośrednia w nauce języka angielskiego 

Bezpośrednia metoda nauczania języka angielskiego jest również często określana mianem naturalnej metody nauczania języków obcych. Główną ideą tej metody jest wykorzystywanie w nauce wyłącznie języka obcego, którego uczniowie próbują się nauczyć. Metoda bezpośrednia nastawiona jest zatem na umiejętność mówienia w danym języku obcym, którą realizuje się poprzez stałe powtarzanie zwrotów, słówek i wyrażeń oraz swobodne konwersacje prowadzone wyłącznie w nauczanym języku obcym. 

W bezpośredniej metodzie nauczania języka, uczniowie poznają zasady gramatyki w sposób intuicyjny. Oznacza to, że sami muszą próbować odgadnąć i zrozumieć zasady gramatyki na podstawie poprawnych gramatycznie, ustnych wypowiedziach nauczyciela. 

Obecnie do najbardziej popularnych metod bezpośrednich w nauczaniu języka angielskiego należą metody Callana i Berlitza. Ze  względu na swoją specyfikę, tych metod nauczania dziecko raczej nie doświadczy podczas zajęć z angielskiego w szkole. Najlepszym sposobem, aby pociecha uczyła się angielskiego metodą Callana lub Berlitza jest posłanie jej do wybranej prywatnej szkoły językowej.

Berlitz – metoda nauki języka angielskiego

Popularyzatorem i głównym propagatorem metody nauczania Berlitza był sam Charles Berlitz. Metoda ta pojawiła się po raz pierwszy w nauczaniu pod koniec XIX wieku i stała się bardzo szybko popularna w szkołach językowych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Metoda Berlitza, czyli metoda bezpośrednia w nauce języka obcego przyjęła się wśród uczniów dość szybko, głównie dlatego, że była nową i innowacyjną odpowiedzią na powszechnie stosowaną wówczas metodę nauki gramatyczno-tłumaczeniową. 

W przypadku metody Berlitza, nauka języka obcego odbywa się bez pomocy języka ojczystego podczas całego procesu dydaktycznego. W tej metodzie nacisk kładziony jest na poprawną wymowę, słownictwo oraz swobodę wypowiedzi. Najważniejszą cechą metody nauki Berlitza jest bezpośredni kontakt z językiem oraz kontakt nauczyciela z uczniem. 

Głównym celem metody Berlitza w nauczaniu języka angielskiego wśród dzieci i dorosłych jest nauczenie ucznia komunikowania się w języku obcym przez zmuszenie go do myślenia w tym języku i maksymalne ograniczenie używania języka ojczystego. Metoda Berlitza stawia na spontaniczność wypowiedzi i usprawnienie związku między koncepcją a realizacją wypowiedzi. 

W tej metodzie mniejszy nacisk kładzie się na naukę gramatyki oraz poprawianie błędów uczniów. Założenia metody Berlitza opierają się przede wszystkim na partnerskiej relacji między nauczycielem a uczniem. 

Główne zasady nauczania metodą Berlitza: 

  • Nauka języka angielskiego prowadzona jest wyłącznie po angielsku.
  • Podczas lekcji używa się wyłącznie „codziennego” słownictwa, wyrażeń i zdań.
  • Umiejętności komunikacyjne są rozwijane na podstawie starannie dobranych pytań i odpowiedzi wymienianych pomiędzy uczniem a nauczycielem, w małych i aktywnych grupach.
  • Gramatyka nauczana jest w sposób intuicyjny.
  • Nowe zasady i elementy językowe są wprowadzane wyłącznie ustnie.
  • Słownictwo nauczane jest ustnie lub poprzez różne czynności pomocnicze, takie jak pokazywanie czy rysowanie.
  • Poprawna gramatyka i wymowa są odpowiednio akcentowane ustnie przez nauczyciela.
  • Najlepsze efekty osiąga się, gdy nauczyciel jest native speakerem. 

Dla kogo przeznaczona jest metoda nauki Berlitza? 

Bezpośrednia metoda nauczania języka angielskiego Berlitza polecana jest zarówno dzieciom jak i dorosłym, którzy chcą w krótkim czasie nauczyć się podstaw języka. Do największych zalet tej metody zalicza się fakt, że uczeń szybciej niż w przypadku tradycyjnych metod nauki, zaczyna myśleć w języku obcym i posługiwać się tym językiem w stopniu komunikatywnym. 

Mimo niewątpliwych zalet, metoda Berlitza nie jest zalecana osobom, u których wymaga się pełnej poprawności językowej i zaawansowanej wiedzy gramatycznej, zwłaszcza w wypowiedziach pisemnych. Dotyczy to w szczególności osób, które na przykład zdają egzaminy językowe. Metody nauczania Berlitza nie spotkamy w szkołach publicznych, ze względu na liczebność klas. Nauczanie tą metodą oferują natomiast prywatne szkoły językowe, w małych grupach. 

Metoda nauki angielskiego Callana

Nauka języka angielskiego metodą Callana wywodzi się oczywiście od jej twórcy – Robina Callana. Callan opracował metodę w latach 60. XX wieku bazując na założeniach metody bezpośredniej Berlitza. 

Wśród podobieństw między metodą Callana a metodą Berlitza znajduje się: rozwój umiejętności gramatycznych ucznia w sposób intuicyjny, rozwój umiejętności mówienia poprzez bezpośrednią wymianę pytań i odpowiedzi między uczniem a nauczycielem oraz ogólne postrzeganie nauki języka obcego jako naśladowanie wzorców nauki języka ojczystego. Angielski metodą Callana bazuje w dużej mierze na metodzie auto-lingwalnej, która jest stosowana obecnie w wielu szkołach językowych. 

Nauka języka angielskiego metodą Callana opiera się na konwersacji. Uczniowie są spontanicznie i wyrywkowo pytani o różne rzeczy związane ze  słownictwem wprowadzonym na danej lekcji. Celem jest, aby przy braku czasu na głębsze zastanowienie się, uczeń automatycznie udzielił odpowiedzi na zadane pytanie. 

W metodzie Callana kładzie się nacisk na to, aby uczniowie używali podczas lekcji wyłącznie nauczanego języka obcego, bez żadnych podpowiedzi w języku ojczystym. Kluczowe jest systematyczne powtarzanie materiału, ponieważ w tej metodzie uczniowie nie prowadzą klasycznych notatek i nie zapisują sobie nowych słówek w zeszycie. 

W przeciwieństwie do metody nauczania Berlitza, w metodzie Callana nauczyciel ma za zadanie natychmiast poprawiać błędy w wypowiedziach uczniów. Konieczność odpowiedzi na pytania całym zdaniem i pamięciowe uczenie się reguł, słownictwa i zasad gramatyki, oparte jest na podejściu behawiorystycznym, które zakłada naukę poprzez wytwarzanie nawyków. To główna różnica między metodą Callana, a opisaną wcześniej metodą Berlitza. 

Metoda nauki angielskiego Callana jest bardziej uporządkowana niż metoda Berlitza. W praktyce polega na uczeniu się określonej porcji materiału podczas każdej lekcji. Każdy kolejny etap nauki bazuje na poprzednim, a słówka i wyrażenia na każdym etapie pochodzą z różnych dziedzin. Pytania zadawane przez nauczyciela nie są swobodne, a mają związek z przyswajanym akurat materiałem. 

Wady i zalety metody Callana

Wśród największych zalet nauczania języka angielskiego metodą Callana wskazuje się: szybki rozwój umiejętności wypowiadania się i komunikowania w języku angielskim przez ucznia, co również likwiduje nieśmiałość oraz tzw. barierę językową. Podczas nauki metodą Callana uczniowie muszą uczestniczyć w lekcji w sposób aktywny i w praktyczny, usystematyzowany sposób poznają różnorodne słownictwo z wielu dziedzin. 

Metodą Callana nie jest jednak pozbawiona wad. Warto pamiętać, że taka nauka nie będzie dobra dla uczniów zaawansowanych. Ponadto, ucząc się angielskiego metodą Callana uczeń nie nauczy się dobrze czytania i pisania po angielsku oraz reagowania w nietypowych sytuacjach. Niektórzy krytycy metody wskazują również na to, że ucząc się pamięciowo uczniowie mogą szybko znudzić się nauką i stracić zapał. 

Lekcje angielskiego online dla każdego

Rozpoczynając naukę angielskiego, należy pamiętać, że nie ma jednej uniwersalnej metody nauki języka obcego dopasowanej do potrzeb wszystkich uczniów. Każdy z nas jest inny, podobnie jak każde dziecko ma inne predyspozycje i zainteresowania, dlatego też metoda nauki angielskiego Berlitza, Callana lub inna powinna być dopasowana indywidualnie do każdego ucznia. Kluczowe jest pozytywne podejście do nauki angielskiego oraz odpowiednia motywacja. Nauka angielskiego okaże się o wiele skuteczniejsza dla pociechy i rodzica, jeśli będzie sprawiała przyjemność. 

W dzisiejszych czasach, aby uczyć się angielskiego metodą Callana czy Berlitza nie trzeba wcale uczęszczać na zajęcia do szkoły językowej. Lekcje języka angielskiego mogą być również prowadzone online, przez native speakerów z całego świata, w domu ucznia. Kursy online mogą odbywać się dowolną metodą, indywidualnie lub w grupie. Lekcje angielskiego online pozwalają na większą swobodę i niezależność, a dziecko i rodzic sami decydują kiedy oraz gdzie się uczyć. 

Bibliografia: 

  1. https://www.researchgate.net/profile/Essoufya_Siar/project/The-Methods-of-Teaching-English-as-a-Foreign-Language/attachment/5cf8e4113843b0b98255de5f/AS:766734176878592@1559815081045/download/pfe+4.pdf?context=ProjectUpdatesLog
  2. https://ateneum.edu.pl/assets/CZASOPISMA/240217/Segregator1-Forum-Filologiczne-Ateneum-1-2015.pdf#page=79
  3. https://is.muni.cz/th/vw9y5/DIPLOMA_THESIS.pdf
  4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Callana
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_bezpo%C5%9Brednia_w_nauce_j%C4%99zyka_obcego

Leave a Reply

%d bloggers like this: