Edukacja

Od jakiego wieku można zacząć naukę języków obcych?

Obecnie żyjemy w czasach, w których języki obce, zwłaszcza język angielski otaczają nas z każdej strony. Dzięki temu, że możemy swobodnie się przemieszczać po świecie, nawiązywać znajomości z osobami z całego świata i mamy natychmiastowy dostęp do informacji z najdalszych zakątków naszego globu, jesteśmy wręcz bombardowani najróżniejszymi językami z wielu źródeł. 

Rozmowa ze znajomym z USA na Skype? Angielskie wiadomości na kanale BBC? Ciekawy artykuł do przeczytania po angielsku w Internecie? Pasjonujący film podróżniczy z najdalszych zakątków Australii? To tylko kilka z bardzo wielu przykładów codziennego wykorzystania języka angielskiego w życiu każdego z nas. 

Tak naprawdę, funkcjonowanie w dzisiejszym świecie, bez znajomości chociażby języka angielskiego jest niezwykle trudne i mocno ograniczone. Wie o tym każdy rodzic, który już w momencie narodzin pierwszego dziecka staje przed ważnym pytaniem: Jak i kiedy rozpocząć naukę języka obcego u malucha? 

Każdy rodzic chce zapewnić swojemu dziecku jak najlepszy start i późniejsze godne życie na wysokim poziomie. Stąd też ogromne pragnienie rodziców, aby dzieci uczęszczały na kilka lub kilkanaście różnych zajęć dodatkowych. Począwszy od malowania, tańczenia, zajęć sportowych i śpiewania, na zajęciach językowych kończąc. A możliwości jest obecnie sporo – od angielskiego i niemieckiego po mandaryński czy norweski. 

Rodzi się zatem pytanie na ile języków obcych warto zapisać pociechę jednocześnie i od kiedy zacząć ich naukę? Dowiedz się jak nie przeciążyć dziecka wiedzą i kiedy jest najlepsza pora na to, aby pociecha zaczęła uczyć się języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego czy hiszpańskiego. Sprawdź w jaki sposób uczyć dziecko od najmłodszych lat języka obcego, tak aby nauka nie była dla niego wyłącznie przykrym obowiązkiem, a przede wszystkim dobrą zabawą.

Jak dziecko uczy się języka obcego? 

W pierwszych latach życia dzieci nastawione  są głównie naukę mówienia, dlatego warto wykorzystać ten fakt. Ojczysty język pociecha poznaje otaczając się nim każdego dnia, słuchając tego co mówią rodzice i bliscy. Gdy maluch będzie słyszał obok języka ojczystego inny język, przyswoi go dokładnie na tej samej zasadzie, czyli osłuchując się z jego brzmieniem, poznając poszczególne zwroty i słowa. Warto pamiętać, że wprowadzając do świata dziecka inny język niż polski, nie zrobimy mu krzywdy i nie zaburzymy poznawania tego „pierwszego języka”. Dla malca język obcy język ojczysty będą dwoma, oddzielnymi “kodami”.

Kiedy najlepiej rozpocząć naukę drugiego języka? 

Nie ma jednego słusznego momentu w życiu dziecka, w którym warto rozpocząć naukę języka obcego. Tak naprawdę ta kwestia jest bardzo indywidualna i zależy zarówno od podejścia rodzica jak i predyspozycji samego dziecka. Znajdą się tacy, którzy będą uważać, że nie ma nic złego w śpiewaniu piosenek i czytaniu bajek po angielsku już 6-miesięcznemu maluchowi, ale są też tacy, którzy będą upierać się, że nauka drugiego języka ma sens dopiero w przypadku dzieci 3-letnich i starszych. Jedni i drudzy, mają z pewnością swoje racje. 

Każde dziecko jest inne, dlatego świadomy rodzic powinien przede wszystkim w pierwszej kolejności obserwować postępy w rozwoju pociechy, a dopiero później podjąć decyzję o rozpoczęciu nauki np. angielskiego. Jeśli dziecko w pierwszych latach życia nie wykazuje większego zainteresowania tą dziedziną, warto języki obce odłożyć na później. Jeśli widzimy, że dziecku dużą radość sprawia język obcy, możemy spokojnie zapisać je na zajęcia z wykwalifikowanym nauczycielem. Spokój, brak presji i uważna obserwacja dziecka, to najlepsze porady dotyczące tego, kiedy zacząć naukę angielskiego u dziecka.

Duże grono rodziców uważa, że języki obce powinno wprowadzać się w pierwszych 3 latach życia dziecka. Jeśli od tak wczesnego dzieciństwa pociecha będzie miała kontakt z językiem, to rozumienie ze słuchu, konstrukcje gramatyczne oraz nauka słówek nie sprawią jej później problemów. 

Może zdarzyć się tak, że po zapisaniu pociechy na zajęcia z angielskiego, początkowo nawet najbardziej przyjazne próby nawiązania kontaktu z dzieckiem przez nauczyciela, nie przyniosą żadnego rezultatu. Bądźmy cierpliwi. Najczęściej bywa tak, że dopiero po pewnym czasie szkrab odważa się nieśmiało wypowiadać pojedyncze słowa po angielsku lub ma tendencję do wielokrotnego powtarzania zasłyszanych wcześniej wyrazów. 

Zwykle dopiero po dłuższym okresie czasu dziecko zaczyna samodzielnie budować pierwsze zdania, poznaje coraz więcej zwrotów i zapamiętuje akcent. Warto pamiętać, że na początkowym etapie nauki języka obcego jest zdecydowanie zbyt wcześnie na wdrażanie reguł gramatycznych.  

Dlaczego dzieci uczą się języków obcych szybciej niż dorośli? 

Niezaprzeczalnym faktem jest, iż naukę języka obcego najlepiej jest zacząć jak najwcześniej, ponieważ dzieci o wiele szybciej przyswajają wiedzę niż dorośli. Już trzyletnie dziecko ma dobrze uformowane umiejętności myślenia, uczenia się, zapamiętywania i kojarzenia faktów. W tym wieku rozwija się także u malucha kreatywność, krytyczne myślenie i elastyczność umysłu, które są niezbędne dla przyswajania dalszej wiedzy, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania w otaczającym świecie. 

Warto wiedzieć, że nauka języka obcego, np. angielskiego nie obciąża nadmiernie umysłów 3 i 4-latków. Maluchy w tym wieku wykorzystują do nauki angielskiego swoją ogromną chłonność umysłu, dzięki czemu język obcy przyswajają w tak samo naturalny sposób jak swoją mowę ojczystą. Nauka angielskiego wśród maluchów nie ma nic wspólnego z poznawaniem struktur gramatycznych  gramatycznych czy uczeniem się na pamięć słówek, jak ma to miejsce w przypadku osób dorosłych. Dziecko odkrywa język obcy intuicyjnie, dzięki czemu w przyszłości będzie w stanie posługiwać się nim tak dobrze i płynnie jak własnym językiem ojczystym.

Na co zwrócić uwagę gdy maluch zaczyna uczyć się języka obcego? 

Przyzwyczajaj do obco brzmiących dźwięków

Niezależnie od tego, czy dziecko rozpocznie naukę angielskiego w wieku 6-miesięcy czy 3 lat, rozpocznijcie od wspólnego przyzwyczajania się od obcych dźwięków. Zdobyta umiejętność rozpoznawania różnych akcentów przełoży się na szybsze postępy w nauce dziecka w przyszłości. 

Naukę zostaw nauczycielom

O ile język angielski nie jest Twoim językiem ojczystym, “prawdziwą” naukę zostaw wykwalifikowanym nauczycielom języka obcego. Zdecydowanie łatwiej jest uczyć prawidłowej wymowy od podstaw, niż naprostowywać później błędy. 

Postaw na naukę przez zabawę

Nauka angielskiego u najmłodszych dzieci musi być przede wszystkim ciekawa i angażująca. Odłóż książki i ćwiczenia na bok, a postaw na świetną zabawę. Śpiewajcie wspólnie z dzieckiem anglojęzyczne piosenki, oglądajcie bajki po angielsku lub wykorzystajcie gry i zabawy anglojęzyczne. Jest z czego wybierać! 

Dostosuj naukę do wieku dziecka

Dziecko szybko zniechęci się do nauki języka obcego, jeżeli nie będzie ona odpowiadała jego zainteresowaniom i poziomowi zaawansowania. O ile nastolatek świetnie poradzi sobie z ćwiczeniami po angielsku i słownikiem, o tyle w przypadku najmłodszych uczniów warto postawić na kolorowe książeczki z bajkami oraz anglojęzyczne gry i zabawy ruchowe.

Chwal za postępy w nauce 

Warto wspólnie świętować, każdy chociażby najmniejszy językowy sukces pociechy. Osiągnięcia w nauce języka obcego są tak samo ważne jak wyczyny sportowe czy talenty artystyczne. Traktujmy znajomość języka obcego jako jeden z wielu talentów, które maluch będzie rozwijał przez lata.

Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko nauczyło się języka sprawnie, ale bez stresu, koniecznie wypróbuj zajęcia w Novakid. Nauczyciele uczą tu poprzez zabawę, ale wyniki są naprawdę oszałamiające!

Czy nauka kilku języków obcych jednocześnie ma sens? 

Odpowiedź na to pytanie powinna być uzależniona od kilku czynników. Liczy się po pierwsze wiek dziecka, po drugie jego zaangażowanie w naukę języków i zainteresowania oraz po trzecie sposób nauczania. O ile nie ma niczego złego w tym, kiedy nastolatek uczęszcza w szkole na dwa języki obce, na przykład na angielski i niemiecki, a dodatkowo poza lekcjami zgłębia jeszcze tajniki francuskiego, o tyle w przypadku przedszkolaka nauka 3-4 języków obcych jednocześnie to zdecydowanie zbyt wiele. 

U dziecka w wieku przedszkolnym rodzic może się zastanowić nad nauką maksymalnie dwóch języków obcych, pod warunkiem, że dziecko pokazuje nam, że ma na taką naukę ochotę i sami widzimy, że szybko łapie poszczególne słówka w danym języku. Nie ma niczego złego we wplataniu do codziennej rozmowy pojedynczych słówek po angielsku czy niemiecku oraz w czytaniu i oglądaniu bajek w językach obcych. Im wcześniej maluch zacznie się osłuchiwać z brzmieniem danego języka obcego, tym większa szansa na to, że w przyszłości łatwiej będzie mu go przyswoić. 

Najważniejsze w nauczaniu języków obcych u najmłodszych jest stawianie na naukę przez zabawę. Dziecko będzie uczyło się języka z chęcią, tylko wtedy, jeśli nauka będzie kojarzyła mu się z czymś przyjemnym, swobodnym i angażującym. Absolutnie nie należy zmuszać dziecka do rozwiązywania zadań czy ćwiczeń w języku obcym, jeśli widzimy, że maluch zupełnie nie jest tym zainteresowany i nie sprawia mu to żadnej przyjemności. 

Leave a Reply

%d bloggers like this: