Edukacja Rozwój

Gramatyka czy słówka – co jest ważniejsze w nauce angielskiego?

Pytanie o to, co jest ważniejsze w nauce języka obcego: słówka czy gramatyka, pojawia się niezwykle często niezależnie od poziomu zaawansowania, który uczeń zamierza osiągnąć w ramach nauki oraz od wieku samego ucznia. Odpowiedzi na to z pozoru proste pytanie jest kilka, a najpopularniejszą z nich będzie: „to zależy”. Od czego zatem, to zależy? Decyzja o tym, czy poznając nowy język obcy warto postawić najpierw na opanowanie słownictwa czy na szlifowanie gramatyki, zależy od wielu czynników. Po pierwsze od wieku ucznia, po drugie od jego predyspozycji i chęci do nauki, po trzecie od poziomu zaawansowania znajomości języka, który uczeń chce opanować, po czwarte od specyfiki danego języka obcego, oraz po piąte od celów, które uczeń chce osiągnąć ucząc się języka obcego.

Dylemat czy najpierw uczyć się słówek z angielskiego, czy najpierw zagłębić się w gramatykę spędza sen z powiek zarówno rodzicom pociech, którym zależy na opanowaniu przez dziecko tajników języka angielskiego w jak najmłodszym wieku, ale i również samym dorosłym, którzy z mozołem starają się wzbić na wyżyny swoich umiejętności i opanować tzw. Business English. W niniejszym tekście postaramy się wskazać korzyści płynące z rozpoczęcia nauki języka angielskiego od słówek lub gramatyki oraz podpowiemy kto i w jaki sposób powinien rozpocząć swoją przygodę z językiem angielskim. Sprawdzimy również, co bardziej przydaje się w codziennym życiu: ogromny zasób słów, czy poprawna znajomość obcej gramatyki. Dowiedz się raz na zawsze co jest ważniejsze w nauce języka angielskiego – gramatyka czy słówka. Czytaj dalej, jeżeli chcesz poznać odpowiedź na to często pojawiające się pytanie. 

Korzyści z rozpoczęcia nauki angielskiego od słownictwa

Na początkowym etapie nauki języka angielskiego i w przypadku nauki języka angielskiego od najmłodszych lat przez trzy i czterolatki, rozpoczęcie od poznawania słownictwa jest praktycznie jedyną drogą do skutecznego zdobywania nowej wiedzy z języka angielskiego. Podobnie jest w przypadku, kiedy wybieramy się na zagraniczne wakacje i potrzebujemy najbardziej podstawowego zasobu słów, dzięki którym będziemy w stanie jako tako porozumieć się w innym kraju, podczas zakupów w sklepie, w hotelu czy w muzeum. 

Rozpoczęcie nauki angielskiego od słówek jest o wiele łatwiejsze niż zajmowanie się już na wstępie gramatyką. Dzięki stopniowemu rozszerzaniu zasobu znanych słów i wyrażeń po angielsku, będziemy w stanie coraz częściej opisywać świat dookoła nas przy pomocy angielskojęzycznych wyrazów, a także porozumiewać się w najbardziej podstawowy sposób w tym języku z innymi ludźmi. Będziemy potrafili przekazać zrozumiały komunikat, a to przecież jest głównym celem, dlaczego my i nasze pociechy uczymy się języka obcego. 

Rozpoczęcie nauki angielskiego od słówek jest o tyle proste, że do nauki wystarczy już samo oglądanie anglojęzycznych bajek i filmów, słuchanie angielskich piosenek czy czytanie książek po angielsku. Znając podstawowe angielskie słówka nasz mózg będzie w stanie je swobodnie wyłapywać i zahaczać o szerszy kontekst. Poza tym, słówka nigdy nie są oderwane od gramatyki, a więc rozpoczynając naukę od słownictwa, możemy mieć pewność, że każde nowo poznane słowo osadzone będzie w jakimś kontekście i oparte o istniejące zasady gramatyki. Tak więc zaczynając naukę angielskiego od słówek, jednocześnie mimowolnie zaczynamy poznawać nieco gramatyki.  

Korzyści z rozpoczęcia nauki angielskiego od gramatyki 

Jeżeli chodzi o rozpoczęcie nauki języka angielskiego od gramatyki, to nie jest to również zły wybór. Każdy nowy uczeń angielskiego musi mieć świadomość, że o ile angielskie słówka są raczej w większości nieskomplikowane, o tyle zasady angielskiej gramatyki to już bardziej skomplikowana sprawa. Warto tu wspomnieć, że w języku angielskim samych czasów mamy aż 16, podczas gdy w języku polskim używamy wyłącznie trzech. Tym samym, im wcześniej rozpoczniemy naukę angielskiej gramatyki, tym lepiej, ponieważ więcej czasu będziemy mogli poświęcić na zgłębianie jej tajników. A jest ich niemało! Prawda jest taka, że jeżeli chcemy władać językiem angielskim niczym native speakerzy, na poznanie i zrozumienie zasad gramatycznych powinniśmy zarezerwować sobie dobrych kilka lat.

Ponadto, na wyższych poziomach zaawansowania znajomości języka angielskiego, należy mieć świadomość, że ogromny zasób słownictwa, nie pomoże nam w codziennych sytuacjach i nie zapewni nam sukcesu. Wyobraźmy sobie na przykład kandydata na rozmowie rekrutacyjnej, który zamierza zdobyć stanowisko sprzedawcy w języku angielskim. Kandydat, który włada tysiącem skomplikowanych słówek z poziomu C1 czy C2, jednak popełnia podstawowe błędy gramatyczne raczej nie najlepiej poprowadzi rozmowę z zagranicznym klientem. O wiele lepiej poradzi sobie z tym zadaniem kandydat, który doskonale opanował zasady angielskiej gramatyki i używa mniej skomplikowanego słownictwa, ale za to nie popełnia błędów podczas komunikowania się w różnych sytuacjach. Poza tym, na późniejszych etapach nauki bardziej opłaca się douczanie określonej partii brakujących słówek, czy nawet sprawdzenie znaczenie poszczególnych wyrazów w słowniku, niż niemożność prawidłowego skonstruowania zdania po angielsku. 

Gramatyka czy słówka – wiek ucznia

Decyzję o rozpoczęciu nauki przez daną osobę albo od gramatyki albo od słownictwa, należy dostosować do wieku ucznia. Przedszkolaki i najmłodsze dzieci w wieku szkolnym powinny uczyć się angielskiego głównie przez zabawę, poznając w pierwszej kolejności słownictwo, które pojawia się w książeczkach, bajkach czy podczas zabawy po angielsku. Przykładowo, w szkole języka angielskiego online Novakid, maluchy w pierwszej kolejności poznają podstawowe angielskie słówka, które dopiero później wykorzystują do konstruowania poprawnie gramatycznych zdań. Jeżeli natomiast mamy do czynienia ze starszymi uczniami i dorosłymi, warto słówek uczyć się w kontekście do poznawanej gramatyki. To znaczy, w pierwszej kolejności uczymy się jak budować poprawne zdania, a konsekwencją poprawnego budowania zdań jest wykorzystywanie w nich jak największej liczby nowo poznanych słówek. 

Gramatyka czy słówka – umiejętności dziecka

To czy naukę rozpocząć od poznawania słownictwa czy od gramatyki należy również dostosować do umiejętności dziecka i jego naturalnych predyspozycji. Jeżeli maluch jest wzrokowcem, łatwiej będzie mu uczyć się angielskich słówek na podstawie gry w memory, czy opisywania otaczającej rzeczywistości w języku angielskim. Jeżeli z kolei wiemy, że dziecko ma umysł bardziej ścisły i dobrze radzi sobie z zasadami matematyki czy logicznymi łamigłówkami, wówczas warto rozpocząć od nauki gramatyki, która przygotuje dziecku solidny i uporządkowany grunt pod późniejsze poznawanie nowych słówek. 

mama uczy dzieci

Gramatyka czy słówka – poziom zaawansowania

Faktem jest to, że rozpoczęcie nauki angielskiego od słówek jest łatwiejsze niż poznawanie w pierwszej kolejności skomplikowanych struktur gramatycznych. Dlatego też, na początkującym poziomie zaawansowania poleca się przede wszystkim postawić na słownictwo, tak aby nawet kosztem niepoprawnie skonstruowanego gramatycznie zdania, przekazać rozmówcy określony komunikat w języku obcym. Jednakże na bardziej zaawansowanym poziomie znajomości języka angielskiego, wykorzystywanie słówek bez kontekstu gramatycznego nie jest już dobrze odbierane. Gdy zamierzamy prowadzić bardziej poważną rozmowę po angielsku, znajomość zasad gramatyki jest obowiązkowa, aby nasz rozmówca zrozumiał o co dokładnie nam chodzi w danej sytuacji. 

Gramatyka czy słówka – specyfika języka

Również specyfika danego języka obcego ma ogromne znaczenie przy podejmowaniu decyzji, czy naukę należy rozpocząć od gramatyki czy słówek. W języku angielskim nauka słówek jest łatwiejsza niż nauka gramatyki, dlatego rozpoczęcie od nauki słownictwa wydaje się naturalną koleją rzeczy. Każdy język obcy ma jednak inne zasady, inną gramatykę i inne słownictwo, dlatego warto przeanalizować w pierwszej kolejności z czym będziemy się mierzyć, zanim przystąpimy do nauki.

Gramatyka czy słówka – cele ucznia

To czy najpierw będziemy się uczyć angielskiej gramatyki czy angielskiego słownictwa zależy także od tego, do czego ta znajomość języka ma nam posłużyć, jakie nadzieje wiążemy z poznaniem nowego języka i do czego chcemy dążyć. Jeżeli potrzebujemy języka angielskiego wyłącznie po to aby dogadać się z obcokrajowcami podczas codziennych, prostych sytuacji na zagranicznych wakacjach, w zupełności wystarczą nam pojedyncze słówka, bez kontekstu gramatycznego. Jak mówiliśmy wcześniej – chodzi tutaj tylko o przekazanie komunikatu. Jeżeli natomiast głównym celem nauki angielskiego ma być podjęcie studiów na zagranicznej uczelni czy zdobycie dobrze płatnej pracy, wówczas nie ma mowy o zaniedbywaniu zasad gramatyki i to właśnie od niej należy rozpocząć przygodę z językiem angielskim, aby spokojnie zdążyć opanować wszystkie jej zasady. 

Sprawdź też nasze wcześniejsze wpisy:

Systematyczność w nauce języków – dlaczego jest tak ważna?
Nauka przez zabawę – czy bez kar da się skutecznie nauczać?
Jakiego języka warto się uczyć najbardziej?
Czy wada wymowy ma wpływ na naukę języków obcych?
Zalety wczesnego rozpoczęcia nauki angielskiego
Jak uczyć się efektywnie? Skuteczne metody i najczęstsze błędy

Leave a Reply

%d bloggers like this: